Julbord med Sven på Söderarm

Årets första julbord blev ett riktigt äventyr. Hela fredagen var det oväder i väst och sydsverige med snö och hårda vindar, det skulle komma till Roslagen på fredagkväll/natt. Jag var helt inställd på att jag inte åker med till Söderarm på lördag eftersom jag hatar kombinationen vatten, båtar och blåsigt väder.
När vi vaknar på lördag så är vädret helt ok, lite snö har kommit under natten, det blåser inte heller speciellt, lite lätta vindar.
Vi möter upp våra vänner och åker ut till Räfsnäs där en taxibåt väntar, kanske lite hårdare vindar än vad jag hade tänkt, men nu är vi ju här. Skepparen på båten säger att han inte kan köra oss tillbaka, men stridsbåt 90 går i alla väder!!!
På vägen ut till Söderarm blåser det, vatten sköljer över båten och det guppar bra ordentligt, men tydligen ingen fara. Jag är livrädd!!!  Tre meter höga vågor!!!
Men naturligtvis så kommer vi fram, resan tar normalt 25 minuter nu tog det drygt 40 minuter.
Väl framme bliv vi mottagna av Anngret som har hand om allt på denna fantastiska ö, hon visar oss upp i fyren för att  titta på utsikten och Sven som härjar där ute, mäktigt!
Sen in i stugvärmen där det är uppdukat med varm glögg, och därefter ett julbord som är så gott, allt på bordet är hemlagat av kocken Lotta.
Mycket trevligt och familjär stämning, då vi är endast 20 personer. Jag glömmer nästan bort att jag skall åka tillbaks under kvällen med stridsbåten.
När vi har suttit och ätit en timma så säger Anngret att om man vill sova kvar så går det bra eftersom det blåser drygt 25 m/ sek nu. Ingen tvekan för mig, jag stannar och Allan också naturligtvis. Efter några övervägande av kaptenen på stridsbåten, inte köra eller köra, så bestämms det att dom kör, man får åka med på egen risk!!! Våra vänner åker med, det hade gått bra, lungnare än vad dom hade väntat sig.
Allan och jag hade en jättetrevlig kväll med mysiga människor som också stannade kvar. Kom isäng vid midnatt, det skakade i huset av vinden som härjade när ute.
En god frukost var uppdukad på morgonen och vinden hade lugnat sig. Innan vi åkte från ön vid 10.30 så visade sig solen.
Det blev resa tillbaka med stridstbåten, lite skagig i knäna var jag innan men resan över till Furusund gick bra, övervann (kanske) lite av rädslan. Han körde i 39 knop men det var inte så läskigt... Jag kanske har vuxit någon cm i helgen.
 Söderarms fyr
 
 Utsikt från fyren
 
 Utsikt från matbordet
 
Första tallriken och Söderarmsöl
 
Skål och God Jul
 
 Ett snöigt fönster på söndag morgon
 
 Anngret ska följa oss till båten 
 
 Här åker vi stridsbåten